Innovatief thuis repeteren

Als eerste muziekvereniging in de Nederland heeft Fanfare St. Caecilia Broeksittard gebruik gemaakt van een nieuw initiatief van HAFA producties: oefenbestanden waarmee muzikanten thuis hun partij thuis alvast zelfstandig kunnen instuderen.

Vanwege het rondwaren van het COVID-19 virus liggen op dit moment alle repetities in de HaFaBra-sector stil. Veel orkesten proberen middels allerlei initiatieven toch hun leden te motiveren de embouchure op peil te houden en klaar te zijn voor het moment dat de repetities weer van start kunnen gaan. Ook na het COVID-19 virus zijn deze oefenbestanden handig om thuis te oefenen.

Als je thuis de partijen oefent is dat best lastig. Die foute noot die je over het hoofd ziet, niemand die je dat ritme uitlegt. Was er maar iemand bij die alles op de juiste manier speelt: noten, ritmes, frasering, dynamiek, vertragingen….

Hafa producties presenteert een initiatief dat dit probleem kan ondervangen! Wij maken voor de gehele HaFaBra-sector oefenbestanden van bestaand werk.

Wat zit er dan in dat pakket?

• Drie mp3-bestanden per orkest partij (1e trompet, 2e bugel, saxofoon, etc)
    • 1: origineel tempo, 2: middentempo, 3: oefentempo (langzaam)
    • Eén totaalbestand, zodat je met de rest van het orkest kunt spelen.

Elke partij is weliswaar gegenereerd door een computer maar klinkt desondanks natuurgetrouw. Elke partij is voorzien van een zogenaamde click-track, oftewel een metronoom die ook met alle vertragingen meegaat.

Daarnaast hoor je dynamiek, frasering, accenten, vertragingen etc. Je kunt in plaats van een heel werk ook kiezen voor passages.

Als fanfare hebben wij gekozen om het muziekwerk 80 Days Around the world voor ons komende Filmconcert om te laten zetten naar oefenbestanden voor elke partij.

Dirigent, leden en bestuur zijn erg enthousiast over de snelheid en kwaliteit! Enkele reacties zijn:

“Klinkt echt super goed, heel realistisch geluid en helemaal niet midi-achtig”

“Oefenen met een clicktrack op verschillende tempo’s voegt echt wat toe”

“Snelle en heel goede service waarin wordt meegedacht”

“Heel fijn om ook alleen je eigen partij te kunnen horen”